Acid Rain- Paragraph

Acid Rain

FOR CLASS→→ VI-VIII IX-X H.S.C HIGHER

When excessive acid comes down in the form of rain with ordinary rain water, it is called acid rain. It generally occurs in the over-industrial areas where air is acutely polluted by different poisonous gasses like sulfur dioxide and nitrogen oxide. It is very harmful to trees, crops, buildings and even human health. This environmental problem is newer but no less hazardous than other problems. It contains harmful chemicals from fact gasses. Breathing in those chemicals can harm people causing chest illness. It spoils drinking water and water of ponds and ditches where fishes live in. Moreover, acid rain fades the color of paints, weakens leather and washes away building materials. However, acid rain is mainly caused by gasses and chemicals mixed in the polluted air from different smoke-emitting mills, factories and vehicles. The problem of acid pollution is worsening day by day. So, it is high time the world took measures to free the earth from pollution to control acid rain.

Acid Rain: Sentence-wise বাংলায়

When excessive acid comes down in the form of rain with ordinary rain water, it is called acid rain.
যখন অত্যধিক অ্যাসিড সাধারণ বৃষ্টির পানির সাথে বৃষ্টি আকারে নেমে আসে, তখন তাকে অ্যাসিড বৃষ্টি বলে।
It generally occurs in the over-industrial areas where air is acutely polluted by different poisonous gasses like sulfur dioxide and nitrogen oxide.
এটি সাধারণত অতি শিল্প-প্রধান অঞ্চলে ঘটে যেখানে বায়ু বিভিন্ন বিষাক্ত গ্যাস যেমন সালফার ডাই অক্সাইড এবং নাইট্রোজেন অক্সাইড দ্বারা তীব্রভাবে দূষিত হয়।
It is very harmful to trees, crops, buildings and even human health.
এটি গাছ, ফসল, ভবন এমনকি মানব স্বাস্থ্যের জন্যও খুবই ক্ষতিকর।
This environmental problem is newer but no less hazardous than other problems.
এই পরিবেশগত সমস্যাটি নতুন কিন্তু অন্যান্য সমস্যার তুলনায় কম বিপজ্জনক নয়।
It contains harmful chemicals from fact gasses.
এতে রয়েছে ক্ষতিকারক রাসায়নিক পদার্থ যা আসে ফ্যাক্ট গ্যাস থেকে।
Breathing in those chemicals can harm people causing chest illness.
এই রাসায়নিকগুলিতে শ্বাস নিলে মানুষের ক্ষতি হতে পারে বক্ষব্যধি সৃষ্টির মাধ্যমে।
It spoils drinking water and water of ponds and ditches where fishes live in.
এটি পানীয় জল এবং পুকুর ও খাদের জল নষ্ট করে যেখানে মাছেরা বাস করে।
Moreover, acid rain fades the color of paints, weakens leather and washes away building materials.
তদুপরি, অ্যাসিড বৃষ্টি পেইন্টের রঙ বিবর্ণ করে, চামড়াকে দুর্বল করে এবং বিল্ডিং উপকরণগুলি ধুয়ে নিয়ে যায়।
However, acid rain is mainly caused by gasses and chemicals mixed in the polluted air from different smoke-emitting mills, factories and vehicles.
যাইহোক, অ্যাসিড বৃষ্টি প্রধানত সৃষ্টি হয় বিভিন্ন ধোঁয়া-নির্গমনকারী কল, কলকারখানা এবং যানবাহন থেকে দূষিত বায়ুতে মিশ্রিত গ্যাস এবং রাসায়নিক পদার্থের দ্বারা।
The problem of acid pollution is worsening day by day.
অ্যাসিড দূষণের সমস্যা দিন দিন খারাপের দিকেই যাচ্ছে।
So, it is high time the world took measures to free the earth from pollution to control acid rain.
তাই, এসিড বৃষ্টি নিয়ন্ত্রণে পৃথিবীকে দূষণমুক্ত করার ব্যবস্থা নেওয়ার এখনই সময়।

Acid Rain: পূর্ণাঙ্গ বাংলায়

যখন অত্যধিক অ্যাসিড সাধারণ বৃষ্টির পানির সাথে বৃষ্টি আকারে নেমে আসে, তখন তাকে অ্যাসিড বৃষ্টি বলে। এটি সাধারণত অতি শিল্প-প্রধান অঞ্চলে ঘটে যেখানে বায়ু বিভিন্ন বিষাক্ত গ্যাস যেমন সালফার ডাই অক্সাইড এবং নাইট্রোজেন অক্সাইড দ্বারা তীব্রভাবে দূষিত হয়। এটি গাছ, ফসল, ভবন এমনকি মানব স্বাস্থ্যের জন্যও খুবই ক্ষতিকর। এই পরিবেশগত সমস্যাটি নতুন কিন্তু অন্যান্য সমস্যার তুলনায় কম বিপজ্জনক নয়। এতে রয়েছে ক্ষতিকারক রাসায়নিক পদার্থ যা আসে ফ্যাক্ট গ্যাস থেকে। এই রাসায়নিকগুলিতে শ্বাস নিলে মানুষের ক্ষতি হতে পারে বক্ষব্যধি সৃষ্টির মাধ্যমে। এটি পানীয় জল এবং পুকুর ও খাদের জল নষ্ট করে যেখানে মাছেরা বাস করে। তদুপরি, অ্যাসিড বৃষ্টি পেইন্টের রঙ বিবর্ণ করে, চামড়াকে দুর্বল করে এবং বিল্ডিং উপকরণগুলি ধুয়ে নিয়ে যায়। যাইহোক, অ্যাসিড বৃষ্টি প্রধানত সৃষ্টি হয় বিভিন্ন ধোঁয়া-নির্গমনকারী কল, কলকারখানা এবং যানবাহন থেকে দূষিত বায়ুতে মিশ্রিত গ্যাস এবং রাসায়নিক পদার্থের দ্বারা। অ্যাসিড দূষণের সমস্যা দিন দিন খারাপের দিকেই যাচ্ছে। তাই, এসিড বৃষ্টি নিয়ন্ত্রণে পৃথিবীকে দূষণমুক্ত করার ব্যবস্থা নেওয়ার এখনই সময়।


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *